Maastrichts aardewerk, Japanse prenten en Geisha fotografie

 

Centre Céramique pakt uit met 3 deel-tentoonstellingen over Japan, verspreid over verschillende verdiepingen in het splinternieuw ingerichte gebouw. Je vindt er Maastrichts aardewerk met Japanse motieven, Japanse prenten, foto’s van Japanse geisha’s gemaakt door de Maastrichtse fotograaf Paul van der Veer en foto’s van het 18de eeuws op het Verre Oosten geïnspireerd goudleerbehang. Het origineel bevindt zich in de burgemeesterskamer van Maastricht. Je gaat terug naar de tijd van het Japonisme en wordt geconfronteerd met het hedendaagse Japan door de foto’s van geisha’s, die een typisch Japanse traditie vormen.

 

Locatie:       Centre Céramique, Avenue Céramique 50 in Maastricht
Open:          tot en met 23 april 2022
Info:             https://www.centreceramique.nl/maastricht-japan

 

Creatieve prentkunst uit Japan: ‘Sosaku hanga’

Zo’n honderdveertig werken van de sōsaku hanga-beweging tonen de ontwikkeling van de ‘creatieve prentkunst’ in Japan. Voor het eerst in Europa wordt er een tentoonstelling gewijd aan deze stroming waarbij de creatieve autonomie van de Japanse prentkunstenaars centraal staat. ‘Sōsaku hanga’ is een must voor zowel liefhebbers van traditionele prenten, als voor kenners van moderne kunst.

‘Sōsaku hanga’ geeft een chronologisch overzicht van de ontwikkeling van de creatieve prentkunst in Japan in de 20e eeuw met honderdveertig prenten van de belangrijkste sōsaku hanga-kunstenaars. Alle werken komen uit de collectie Nihon no hanga. Deze tentoonstelling is het eerste deel van een tweeluik over de ontwikkeling van de prentkunst in de 20e eeuw. In 2022 volgt na de creatieve prentkunst een tentoonstelling over shin hanga (nieuwe prentkunst) uit binnen- en buitenlandse collecties.

 

 

 

Locatie:       Sieboldhuis, Rapenburg 19 in Leiden
Open:          17 december 2021 t/m 13 maart 2022
Info:            www.sieboldhuis.org

 


‘Accumulation of things’ van Anne Geene

Anne Geene (Breda, 1983) verzamelt, telt, meet, inventariseert en fotografeert de natuur. Ze selecteert bladeren, takjes, stenen en dennennaalden, maar ook foto’s van vogels, kevers en stukjes boomschors, op basis van hun eigenaardigheden om deze vervolgens te analyseren en te ordenen volgens een schijnbare logica.

Voor Vestibulum 4 kijkt Geene met een schuin oog naar de verzamelwijze van Helene Kröller-Müller, de grondlegger van het museum. Helene beschouwde haar collectie als afgesloten, de verzameling moest een op zichzelf staand geheel blijven. Maar kan ‘een zorgvuldig uitgezochte aaneenschakeling van kunstwerken’ ooit compleet zijn? In Accumulation of things staat de menselijke verzameldrift centraal. Met een knipoog naar de menselijke drang tot ordenen en weten, neemt Geene begrippen als bezit, compleetheid, selectie en verlangen onder de loep.

 

Locatie:       Kröller-Müller Museum, Houtkampweg 6, 6731 AW  Otterlo
Open:          25 september 2021 – 27 februari 2022
Info:             https://krollermuller.nl/vestibulum-4-anne-geene-accumulation-of-things-in-het-kroller-muller-museum

 

Textiel Biënnale 2021: Food for Thought


De Textiel Biënnale 2021 is een internationale tentoonstelling van hedendaagse beeldende kunst waarin textiel als materiaal de hoofdrol speelt. Museum Rijswijk organiseert de Textiel Biënnale al sinds 1995. Van circa 25 kunstenaars wordt werk getoond. Niet eerder had de Textiel Biënnale een geëngageerd thema zoals nu Voedsel. In de afgelopen 25 jaar lag de nadruk op ambachtelijkheid en techniek die kunstenaars toepasten om bijzondere kunstwerken van textiel te maken. We leven nu in een heftige tijd en dat heeft ons ertoe gebracht een inhoudelijke dimensie en maatschappelijke betrokkenheid van kunstenaars aan de Textiel Biënnale toe te voegen.

De Textiel Biënnale 2021 heeft als titel Voedsel tot Nadenken.

Food for thought toont de persoonlijke visie van kunstenaars op dit onderwerp.

 

Locatie:        Museum Rijswijk, Herenstraat 67, 2282 BR Rijswijk
Open:           29 augustus 2021 – 16 januari 2022)
Info:             https://museumrijswijk.nl/tentoonstelling-textiel-biennale-2021-food-for-thought-182

 

Shigeru Onishi- The Possibility of Existence

De tentoonstelling The Possibility of Existence toont het vergeten fotografische oeuvre van Shigeru Onishi (1928 – 1994). Nadat de kunstenaar in 1953 afstudeerde in topologie (tak van de wiskunde) aan de universiteit van Hokkaido, begon hij zijn wiskundige theorieën toe te passen op fotografie. Hoewel zijn theorieën voor de leek onbegrijpelijk zijn, heeft het een uniek oeuvre opgeleverd waarmee hij zich distantieerde van andere stromingen en ideeën in de Japanse fotografie van zijn tijd.

In zijn foto’s probeerde Onishi tijd en ruimte te overstijgen: zijn werken doen afstand van fotografie als momentopname. Beelden vermengen zich in montages, of vervagen in zijn onorthodoxe print methodes; Onishi lapte alle regels van de donkere kamer aan zijn laars. Zo ‘schilderde’ hij met een kwast de fotografische emulsie op het fotopapier, waardoor hij bewust onregelmatigheden aanbracht in de ontwikkeling van het beeld. Na 1957 stopte Onishi om onbekende redenen met fotograferen om zich volledig toe te wijden aan het creëren van abstracte inktschilderijen. In samenwerking met MEM Gallery en Bombas Gens toont Foam een ruime selectie vintage prints in combinatie met enkele van 

deze inktschilderingen.

 

 

Locatie:        Foam in Amsterdam
Open:           3 september t/m5 december 2021
Info:             https://www.foam.org/nl/museum/programma/shigeru-onishi-the-possibility-of-existence

 

Schoonheid in detail
20ste -eeuws Japans lakwerk

Japans lakwerk (urushi) heeft een eeuwenoude traditie in Japan. Het vervaardigen is een langdurig en arbeidsintensief proces. Sinds het eind van de 16de eeuw werd lakwerk ook naar Europa geëxporteerd, waar het een gewild artikel was en geliefd om zijn verfijnde kwaliteit en duurzaamheid.
In ‘Schoonheid in detail. 20ste -eeuws Japans lakwerk’, worden zeventig objecten uit een privécollectie getoond, variërend van luxe gebruiksvoorwerpen tot kunstobjecten uit de 20ste -eeuw. Zo zijn er eet- en drinkgerei, dienbladen, voorwerpen voor de theeceremonie, het wierookspel, schrijfgerei, tafels en vazen te zien. Deze tentoonstelling geeft een duidelijk beeld van het ambachtelijk meesterschap, de veelzijdigheid van urushi en de toepassingen in de 20ste -eeuw.

 

Locatie:        Japanmuseum Sieboldhuis, Rapenburg 19, 2311 GE Leiden
Open:           17 september t/m 5 december 2021
Info:             https://www.sieboldhuis.org/tentoonstellingen/verwacht-in-2021

 

Picasso & Matisse. ‘Beauty is a line’

Digitale tentoonstelling

Picasso & Matisse. Beauty is a line. Nu het niet meer voor iedereen vanzelfsprekend is een museum te bezoeken hebben wij de tentoonstelling ‘Picasso & Matisse. Beauty is a online beschikbaar gemaakt. Zo kunt u tóch een bezoekje brengen. Veel plezier!

Als grootmeesters van de moderne kunst, beheersten Pablo Picasso en Henri Matisse als geen ander de kunst van de lijn. Want de lijn is het ultieme gereedschap voor de moderne kunstenaar aan het begin van de 20ste eeuw, wanneer kunst steeds meer om interpretatie, expressie en vorm ging draaien. Lijnen geven betekenis aan vormen; lijnen hebben zoveel zeggingskracht, dat met een simpele pennenstreek een herkenbaar gezicht, figuur of object op papier kan worden gezet; lijnen scheiden hoofdzaak van bijzaak, kleden uit, tot alleen de essentie overblijft. Geholpen door onze verbeelding, is de lijn de taal van de moderne kunst

Picasso en Matisse

De moderne meesters Pablo Picasso (1881-1973) en Henri Matisse (1869-1954) genoten aan het einde van de 19de eeuw hun vormende jaren, wanneer de eeuwenoude opvatting van het kunstwerk als een venster op de wereld – een natuurgetrouwe weergave van de werkelijkheid – onder druk was komen te staan. Daar droeg de uitvinding van de fotografie sterk aan bij. Want hoe onderscheidde het kunstwerk zich van de natuurgetrouwe foto? Het antwoord van de kunstenaar werd aanvankelijk nog ín die werkelijkheid gezocht. Het was aan hem of haar om de meest essentiële, betekenisvolle vormen in de natuur te herkennen en in het kunstwerk te vangen. Om iets eigens aan die werkelijkheid toe te voegen – een gevoel, emotie of idee. Kunst ging steeds meer om expressie en vorm draaien. De lijnvoering is daarvoor van essentieel belang.

Voor Picasso was het tekenen een beginpunt van het creatieve proces, een spontane opname, onverbiddelijk. Soms een wirwar van krassen, soms enkele rake lijnen: in zijn grafische oeuvre stelde hij het medium in dienst van het experiment, zonder eindstation, een beeld dat in het proces ontstaat. Matisse tekende zelf op dat zijn lijntekeningen de puurste, meest directe vertaling van zijn emoties zijn. Hij streefde naar een gekaderde, gebalanceerde schoonheid. Bijvoorbeeld in het lichaam van een vrouw: ‘in de eerste plaats geef ik haar elegantie en charme, maar het gaat erom haar nóg iets te geven. Ik zal de betekenis van het lichaam condenseren door haar essentiële lijnen te zoeken.’

 

 

Locatie:            Rijks museum Twenthe, Enschede
Open:               expositie is voorbij, maar is wel online te bezichtigen!!
Info:                 https://www.rijksmuseumtwenthe.nl/content/2642/nl/picasso-amp-matisse-beauty-is-a-line

 Cursus ‘Japans penseelschilderen’ door Annemie van de Ven

De essentie schilderen van een onderwerp uit de natuur, met een korte meditatie als voorbereiding. De materialen zijn bijzonder en met name het penseel met een verende kwaliteit is belangrijk. Zonder tekening meteen een inktschildering maken kan iedereen leren en Annemie laat alles zien in een demo. Uitgangspunt is de eeuwenoude Japanse penseelschilderkunst waarbij het zelf inkt maken geleerd wordt welke daarna op rijstpapier aangebracht wordt. Dit kan ook met kleur worden gedaan. Zie: Cursus Sumi-e en Workshops Sumi-e.

 

Locatie:            De Steenmarter 5, 5622 NJ – Eindhoven
Info:               www.annemievandeven.nl     Tel: 040 245 3064

Driedaags workshop: Japan Art- schilderen zonder kwast met Marian Filarski

Je gebruikt maar heel af en toe de penseel. In plaats daarvan laat je je verf vloeien over je werkstuk. Hierdoor heb je minder invloed op je werk en ontstaan andere vormen dan je ooit had kunnen bedenken. Uitgangspunt is monumentaal werken met grote contrasten.

Wabi-sabi
De manier van werken heeft veel weg van de wabi-sabitechniek, maar is toch weer anders. Je werkt namelijk met acrylverf. Je mag je werk in aardetinten maken, maar werken met kleur kan ook.

Locatie:            Atelier Filaraski, Van Beverwijkstraat 34 in Schijndel
Info:                  https://academiefilarski.nl/workshops/workshop-schilderen-zonder-kwast/


Studiedag ‘Japanse filosofie’

Hoe te denken over niets?

Al sinds de eerste contacten, begin zeventiende eeuw, heeft Nederland een onmiskenbare belangstelling voor Japan. Ontdekkingsreizigers, kunstenaars en filosofen waren gefascineerd door de schoonheid, vormgeving en volksaard van het land. Een recent voorbeeld van onze interesse voor Japan zijn de publicaties van Nederlandse filosofen over het zenboeddhisme en de Kyotoschool. Beide denktradities komen tijdens deze studiedag uitgebreid aan bod.

Allereerst maakt u kennis met het zenboeddhisme en de bijbehorende praktijken. Er is aandacht voor teksten, maar vooral ook voor oefeningen die het ‘ervaren’ meer centraal stellen dan het ‘verklaren’. Praten over zen is immers het meest ‘onzennige’ dat men kan doen. Want: zij die weten spreken niet en zij die spreken weten niet.
‘Nietsheid’ staat eveneens centraal in het denken van de twintigste-eeuwse filosofen van de Kyotoschool. Hun gedachtegoed is een fusie van oosterse en westerse filosofie, maar anders dan hun westerse collega’s combineren zij een intellectuele aanpak met de opvatting dat denken over niets misschien nog wel nuttiger is dan denken over iets. Deze en andere oosterse wijsheden geven stof tot nadenken tijdens deze geestverruimende studiedag onder leiding van filosofe Fréderique Petit.

Locaties: Amsterdam, Den Haag, Deventer, Leiden, Nijmegen, Utrecht

Info: inschrijven       www.vrijeacademie.nl/japanse-filo

 

De (s)maak van papier scheppen

De verschillende papierworkshops hebben tot doel papier te maken met verschillende grondstoffen die bepalend zijn voor steeds weer een verrassend resultaat.
Dat kan met gerecycleerd materiaal of met kant en klare kwaliteitsgrondstoffen uit de papierindustrie, maar vooral ook met planten uit de tuin, of een ruwere basis zoals schorsen uit het oosten.
Ook minder voor de hand liggende vezels, zoals bv.olifantenmest, bananenblad,…kunnen aan bod komen!

Niet alleen workshops, maar ook workshops op maat en vakantiecursussen in de Franse Ardennen behoren tot de mogelijkheden.

Het is heel gemakkelijk bereikbaar, ook met de trein, en men kan gratis parkeren.

Plaats:                          Arboretum Kalmthout (België)
Info:                              www.papierexpressie.be

InfoFlowers app

 

 

InfoFlowers app is dé bloemen zoekmachine voor Android en iPhone. Om snel en eenvoudig snijbloemen te vinden.
Het assortimentsboekje snijbloemen, internationaal bekend als the “Dutch flowercatalogue”, heeft een digitale variant.
Na de app voor snijbloemen zullen er later ook app’s voor kamer- en tuinplanten worden uitgegeven.
Men kan bloemen zoeken op naam, kleur, vorm, geur en beschikbaarheid.
Maandelijks een update van het sortiment.

Bloemennamen zijn beschikbaar in vele talen.

De app Infoflowers is te downloaden in de appstores van Apple en Android.
prijs app: 4,99 euro

 


Video uitleg Infoflower app