Papierbiënnale 2024, ANIMAL FARM

De Papier Biënnale 2024. Animal Farm is een internationale tentoonstelling van 20 deelnemers met kwalitatief hoogstaande en inhoudelijk sterke hedendaagse beeldende kunst waarin papier als materiaal de hoofdrol speelt. De Papier Biënnale 2024 heeft als thema Animal Farm. All animals are equal but some animals are more equal than others, vrij naar het gelijknamige boek van George Orwell dat verscheen in 1945. Deze fabel van Orwell is een satirische allegorie en het vertrekpunt voor hedendaagse kunstenaars om te reflecteren op de relatie tussen mens en dier.

De Papier Biënnale toont vele interpretaties op het thema en belicht verschillende kanten van onze zienswijze op dieren. De deelnemende kunstenaars bekijken onze wereld vanuit het perspectief van een dier, de symbolische waarden van dieren in verschillende tijden en culturen en onderzoeken de al dan niet vermeende tegenstellingen tussen mens en dier. Het brede scala aan kunst gaat ook over dierenwelzijn, biodiversiteit, gelijkwaardigheid en de omgang van de mens met de natuur en haar rijkdom aan dieren.

In de zeer diverse en verrassende tentoonstelling wordt met papier op grote en intieme schaal gewerkt; er zijn monumentale installaties, verfijnde schilderingen en bewegende beelden te zien. De kunstwerken laten ons via verleidelijke kleurrijke beelden, indringende persoonlijke verhalen en humor zien dat er altijd sprake is van een mate van “some are more equal than others”.

 

Locatie:           Museum Rijswijk, Herenstraat 67 in Rijswijk
Open:             17 november 2024
Info:                https://museumrijswijk.nl/tentoonstelling-papier-biennale-2024-animal-farm-270

 

 

Hanakobota; de Japanse bloementaal

In de wereld van flora en fauna heeft elke bloem een eigen verhaal te vertellen. Maar in de rijke tradities van Japan wordt deze communicatie naar een hoger niveau getild met de elegante kunst van Hanakotoba, de Japanse bloementaal. In deze betoverende taal spreken bloemen zonder woorden en dragen ze diepgaande betekenissen, emoties en boodschappen over.

 

Locatie:           Flower Art Museum, Kudelstaartseweg 1, Aalsmeer
Open:              26 mei t/m 15 september 2024
Info:               https://www.flowerartmuseum.nl

 

 

Geisha, Traditie, Rituelen en Zijde

Een zeldzaam inkijkje in de complexe en kleurrijke wereld van deze iconische Japanse vrouwen. Met de kimono’s uit de verzameling van Adri en Guky van Hoegee is dit een inspirerende ervaring voor iedereen die geïnteresseerd is in mode, geschiedenis, cultuur of kunst.

Een levende traditie
Een echte geisha in de traditionele zin is nog moeilijk te vinden. Maar de schoonheid en het mysterie van de geisha’s en maiko’s is tot op de dag van vandaag een waardevol erfgoed dat nog steeds springlevend is. In het huidige Japan wordt een geisha gezien als een hoogopgeleide, zeer verfijnde professionele entertainer en bovenal een echte kunstenares.

Maiko’s en geisha’s
Een geisha begint als leerling maiko, deze opleiding kan tot 20 jaar duren. Waar maiko’s bekendstaan om hun opvallende en kleurrijke kimono’s, hun ingewikkelde kapsels versierd met kanzashi-haarspelden en hun witte gezichtsmake-up met rode en zwarte accenten dragen geisha’s juist uiterst verfijnde en elegante kleding en een subtiele make-up.

De kunst van de kimono
Bijzondere aandacht besteedt het museum aan de uiterst kostbare kimono’s, die esthetisch en met uiterste precisie vervaardigd zijn en diepere verhalen vertellen over hun dragers. Elke steek en vouw in de kimono is een verhaal op zich, vaak geweven met gouddraad en met de hand geschilderd. Patronen op de kimono weerspiegelen niet alleen de seizoenen, maar kunnen ook verborgen boodschappen bevatten over de status en zelfs de aspiraties van de drager.

Japans zijde
De tentoonstelling werpt licht op de ware aard van de geisha als hoogopgeleide kunstenares en entertainer, waarbij de rijke geschiedenis van deze geëmancipeerde vrouwen wordt verkend. Van Kikuya, de eerste vrouwelijke geisha in de 18e eeuw, tot de hedendaagse geisha’s en maiko’s. De tentoonstelling verkent hun onafhankelijkheid en de betekenis achter hun kostbare kledij en accessoires.

 

Locatie:           Museum Bussemakershuis in Borne
Open:              15 maart t/m 1 november 2024
Info:               https://www.museumbussemakerhuis.nl/event/geisha/

 

Lee Ufan

 

De tuinen van het Rijksmuseum zijn deze zomer het podium voor de kunst van Lee Ufan. Voor zijn eerste solotentoonstelling in Nederland toont de Koreaanse kunstenaar negen iconische werken uit de serie Relatum, waar hij sinds de jaren zeventig doorlopend aan werkt. De sculpturen van steen en metaal gaan de dialoog aan met de natuur en de architectuur van het museumgebouw.

Zeven werken worden in de tuinen rondom het museum geïnstalleerd en twee sculpturen krijgen een plek op bijzondere locaties in het museum. Met deze sculpturen experimenteert Lee Ufan met wat hij zelf beschrijft als ‘Kunst der ontmoeting’. De minimalistische werken nodigen uit tot contemplatie en een moment van stilte en rust aan het Museumplein.

 

Locatie:           Rijksmuseum in Amsterdam
Open:              30 mei t/m 27 oktober 2024
Info:               https://amsterdamart.com/agenda/de-rijksmuseumtuinen-lee-ufan/

 

 

Hanakobota; de Japanse bloementaal

In de wereld van flora en fauna heeft elke bloem een eigen verhaal te vertellen. Maar in de rijke tradities van Japan wordt deze communicatie naar een hoger niveau getild met de elegante kunst van Hanakotoba, de Japanse bloementaal. In deze betoverende taal spreken bloemen zonder woorden en dragen ze diepgaande betekenissen, emoties en boodschappen over.

 

Locatie:           Flower Art Museum, Kudelstaartseweg 1, Aalsmeer
Open:              26 mei t/m 15 september 2024
Info:               https://www.flowerartmuseum.nl

 

 

Geisha, Traditie, Rituelen en Zijde

Een zeldzaam inkijkje in de complexe en kleurrijke wereld van deze iconische Japanse vrouwen. Met de kimono’s uit de verzameling van Adri en Guky van Hoegee is dit een inspirerende ervaring voor iedereen die geïnteresseerd is in mode, geschiedenis, cultuur of kunst.

Een levende traditie
Een echte geisha in de traditionele zin is nog moeilijk te vinden. Maar de schoonheid en het mysterie van de geisha’s en maiko’s is tot op de dag van vandaag een waardevol erfgoed dat nog steeds springlevend is. In het huidige Japan wordt een geisha gezien als een hoogopgeleide, zeer verfijnde professionele entertainer en bovenal een echte kunstenares.

Maiko’s en geisha’s
Een geisha begint als leerling maiko, deze opleiding kan tot 20 jaar duren. Waar maiko’s bekendstaan om hun opvallende en kleurrijke kimono’s, hun ingewikkelde kapsels versierd met kanzashi-haarspelden en hun witte gezichtsmake-up met rode en zwarte accenten dragen geisha’s juist uiterst verfijnde en elegante kleding en een subtiele make-up.

De kunst van de kimono
Bijzondere aandacht besteedt het museum aan de uiterst kostbare kimono’s, die esthetisch en met uiterste precisie vervaardigd zijn en diepere verhalen vertellen over hun dragers. Elke steek en vouw in de kimono is een verhaal op zich, vaak geweven met gouddraad en met de hand geschilderd. Patronen op de kimono weerspiegelen niet alleen de seizoenen, maar kunnen ook verborgen boodschappen bevatten over de status en zelfs de aspiraties van de drager.

Japans zijde
De tentoonstelling werpt licht op de ware aard van de geisha als hoogopgeleide kunstenares en entertainer, waarbij de rijke geschiedenis van deze geëmancipeerde vrouwen wordt verkend. Van Kikuya, de eerste vrouwelijke geisha in de 18e eeuw, tot de hedendaagse geisha’s en maiko’s. De tentoonstelling verkent hun onafhankelijkheid en de betekenis achter hun kostbare kledij en accessoires.

 

Locatie:           Museum Bussemakershuis in Borne
Open:              15 maart t/m 1 november 2024
Info:               https://www.museumbussemakerhuis.nl/event/geisha/

 

 

 

Workshop Suminagashi (Japans papier-marmeren) door Miriam Kemperman en Michael Beer


Anders dan bij de Turkse techniek om papier te marmeren, werkt men hierbij met gewoon water. Niet met een verdikt oppervlak met stijfsel of Iers mos. Water beweegt bij iedere aanraking en tochtvlaag. Die bewegingen legt men vast op papier. Het water maakt de patronen. Welke patronen dat zijn kunnen we beïnvloeden, maar nooit volledig beheersen. Zo ontstaat er een samenwerking tussen de wil van de mens en de natuurlijke bewegingen van het water. Het levert prachtige patronen op.

Spannend om te zien. Je kunt er bijna niet mee ophouden om te experimenteren.

Je maakt mooie papiertjes,geschikt voor kalligrafie bijvoorbeeld, maar ook kaarten om te versturen.

Wil je er een echt Japans teken/schrijfboekje van maken? Dat kan in de week er na. Daarin gaat men boekbinden op een Japanse manier. Hier kan ook apart voor ingetekend worden. Wil je dan ook graag een keer een echt groot vel maken of verder gaan met experimenten? Ook dat is mogelijk.

 

Locatie:            Dieserstraat 26, Zutphen
Intekenen voor workshop: zie de website
Info:                  https://teken-design.nl/open-werkplaats-workshops-en-cursussen/een-dagdeel-workshop-suminagashi/

 

Japan dichtbij

Een blog over kunst, cultuur, lifestyle, eten drinken en entertainment, gerelateerd aan Japan. Ook wordt een evenementenagenda van zaken die iets met de Japanse cultuur hebben bijgehouden. Er zijn persoonlijke verslagen te lezen over Japan op reis, maar vooral Japanse cultuur in Nederland.

Website: www.japandichtbij.nl

 

 

Digitale tentoonstelling

Picasso & Matisse. Beauty is a line. Nu het niet meer voor iedereen vanzelfsprekend is een museum te bezoeken hebben wij de tentoonstelling ‘Picasso & Matisse. Beauty is a online beschikbaar gemaakt. Zo kunt u tóch een bezoekje brengen. Veel plezier!

Als grootmeesters van de moderne kunst, beheersten Pablo Picasso en Henri Matisse als geen ander de kunst van de lijn. Want de lijn is het ultieme gereedschap voor de moderne kunstenaar aan het begin van de 20ste eeuw, wanneer kunst steeds meer om interpretatie, expressie en vorm ging draaien. Lijnen geven betekenis aan vormen; lijnen hebben zoveel zeggingskracht, dat met een simpele pennenstreek een herkenbaar gezicht, figuur of object op papier kan worden gezet; lijnen scheiden hoofdzaak van bijzaak, kleden uit, tot alleen de essentie overblijft. Geholpen door onze verbeelding, is de lijn de taal van de moderne kunst

Picasso en Matisse

De moderne meesters Pablo Picasso (1881-1973) en Henri Matisse (1869-1954) genoten aan het einde van de 19de eeuw hun vormende jaren, wanneer de eeuwenoude opvatting van het kunstwerk als een venster op de wereld – een natuurgetrouwe weergave van de werkelijkheid – onder druk was komen te staan. Daar droeg de uitvinding van de fotografie sterk aan bij. Want hoe onderscheidde het kunstwerk zich van de natuurgetrouwe foto? Het antwoord van de kunstenaar werd aanvankelijk nog ín die werkelijkheid gezocht. Het was aan hem of haar om de meest essentiële, betekenisvolle vormen in de natuur te herkennen en in het kunstwerk te vangen. Om iets eigens aan die werkelijkheid toe te voegen – een gevoel, emotie of idee. Kunst ging steeds meer om expressie en vorm draaien. De lijnvoering is daarvoor van essentieel belang.

Voor Picasso was het tekenen een beginpunt van het creatieve proces, een spontane opname, onverbiddelijk. Soms een wirwar van krassen, soms enkele rake lijnen: in zijn grafische oeuvre stelde hij het medium in dienst van het experiment, zonder eindstation, een beeld dat in het proces ontstaat. Matisse tekende zelf op dat zijn lijntekeningen de puurste, meest directe vertaling van zijn emoties zijn. Hij streefde naar een gekaderde, gebalanceerde schoonheid. Bijvoorbeeld in het lichaam van een vrouw: ‘in de eerste plaats geef ik haar elegantie en charme, maar het gaat erom haar nóg iets te geven. Ik zal de betekenis van het lichaam condenseren door haar essentiële lijnen te zoeken.’

 

 

Locatie:            Rijks museum Twenthe, Enschede
Open:               expositie is voorbij, maar is wel online te bezichtigen!!
Info:                 https://www.rijksmuseumtwenthe.nl/content/2642/nl/picasso-amp-matisse-beauty-is-a-line

 Cursus ‘Japans penseelschilderen’ door Annemie van de Ven

De essentie schilderen van een onderwerp uit de natuur, met een korte meditatie als voorbereiding. De materialen zijn bijzonder en met name het penseel met een verende kwaliteit is belangrijk. Zonder tekening meteen een inktschildering maken kan iedereen leren en Annemie laat alles zien in een demo. Uitgangspunt is de eeuwenoude Japanse penseelschilderkunst waarbij het zelf inkt maken geleerd wordt welke daarna op rijstpapier aangebracht wordt. Dit kan ook met kleur worden gedaan. Zie: Cursus Sumi-e en Workshops Sumi-e.

 

Locatie:            De Steenmarter 5, 5622 NJ – Eindhoven
Info:               www.annemievandeven.nl     Tel: 040 245 3064

Driedaags workshop: Japan Art- schilderen zonder kwast met Marian Filarski

Je gebruikt maar heel af en toe de penseel. In plaats daarvan laat je je verf vloeien over je werkstuk. Hierdoor heb je minder invloed op je werk en ontstaan andere vormen dan je ooit had kunnen bedenken. Uitgangspunt is monumentaal werken met grote contrasten.

Wabi-sabi
De manier van werken heeft veel weg van de wabi-sabitechniek, maar is toch weer anders. Je werkt namelijk met acrylverf. Je mag je werk in aardetinten maken, maar werken met kleur kan ook.

Locatie:            Atelier Filaraski, Van Beverwijkstraat 34 in Schijndel
Info:                  https://academiefilarski.nl/workshops/workshop-schilderen-zonder-kwast/

De (s)maak van papier scheppen

De verschillende papierworkshops hebben tot doel papier te maken met verschillende grondstoffen die bepalend zijn voor steeds weer een verrassend resultaat.
Dat kan met gerecycleerd materiaal of met kant en klare kwaliteitsgrondstoffen uit de papierindustrie, maar vooral ook met planten uit de tuin, of een ruwere basis zoals schorsen uit het oosten.
Ook minder voor de hand liggende vezels, zoals bv.olifantenmest, bananenblad,…kunnen aan bod komen!

Niet alleen workshops, maar ook workshops op maat en vakantiecursussen in de Franse Ardennen behoren tot de mogelijkheden.

Het is heel gemakkelijk bereikbaar, ook met de trein, en men kan gratis parkeren.

Plaats:                          Arboretum Kalmthout (België)
Info:                              www.papierexpressie.be

InfoFlowers app

 

 

InfoFlowers app is dé bloemen zoekmachine voor Android en iPhone. Om snel en eenvoudig snijbloemen te vinden.
Het assortimentsboekje snijbloemen, internationaal bekend als the “Dutch flowercatalogue”, heeft een digitale variant.
Na de app voor snijbloemen zullen er later ook app’s voor kamer- en tuinplanten worden uitgegeven.
Men kan bloemen zoeken op naam, kleur, vorm, geur en beschikbaarheid.
Maandelijks een update van het sortiment.

Bloemennamen zijn beschikbaar in vele talen.

De app Infoflowers is te downloaden in de appstores van Apple en Android.
prijs app: 4,99 euro

 


Video uitleg Infoflower app