Craft! Now
over kunst en handwerk

In een wereld waarin kunstmatige intelligentie, online interactie en digitaal ontwerpen een steeds grotere rol krijgt, lijkt het belang van handwerk en vakmanschap in de beeldende kunst steeds verder naar de achtergrond te verdwijnen. Ook het doorgeven van kennis is minder vanzelfsprekend en traditionele ambachten dreigen soms zelfs verloren te gaan. Maar het plezier van zelf maken en het verlangen naar de traagheid van het maakproces zijn niet weg. Sterker nog, een aantal beeldend kunstenaars grijpt steeds meer terug op klassieke ambachten. Resultaat zijn indrukwekkende, kleurrijke en prikkelende kunstwerken die verrassen en inspireren. De tentoonstelling Craft! Now in CODA Museum onderzoekt van 19 november 2023 tot en met 14 april 2024 met het werk van tien hedendaagse kunstenaars wat de betekenis is van handwerk en vakmanschap in de beeldende kunst.

Laat je inspireren door de materialen en technieken en ervaar het plezier van maken in CODA Atelier of in de maakplaats in de tentoonstelling!

 

Locatie:           CODA museum in Apeldoorn
Open:              t/m 14 april 2024
Info:                https://www.coda-apeldoorn.nl/nl/agenda/craft-now/

 

KUNST RAI-ART AMSTERDAM

Tijdens de KunstRAI 2024 tonen alle deelnemende galerieën hun hedendaagse autonome schilder- en beeldhouwkunst, fotografie en nieuwe media. Ook is er plaats voor toegepaste kunst en design. Enkele deelnemers brengen met een speciale solopresentatie een verdieping. Andere deelnemers tonen weer een kleine, verassende selectie in hun RAW Edge stand.

De KunstRAI is opgericht in 1985 en behoort daarmee tot een van de oudste kunstbeurzen ter wereld.

Locatie:           RAI Amsterdam, hal 8 (Parkhal), Europaplein 24 in Amsterdam
Open:              27 maart t/m 1 april 2024
Info:                 https://kunstrai.nl/#bezoek

 

Expositie Caroline Mars met Oosterse schilderijen

Sogetsu-lid Caroline Mars geeft een expositie in Warmond met veel nieuw werk van Oosterse schilderijen. Met bijpassende keramiek van Harry Theuns.
Caroline Mars is geboren en opgeleid in Nederland, maar heeft gestudeerd en gewerkt in Japan, Hong Kong, Singapore.

Puttend uit de vijf elementen die centraal staan in de Aziatische filosofie – hout, vuur, aarde, metaal en water – probeert ze de rommel en stress van het moderne leven te temperen met minimalistische composities en eenvoudige vormen, waarbij ze haar Aziatische studies van Chinese schilderkunst en Ikebana verwerkt in haar innovatieve oeuvre.

 

Locatie:           Galerie Het Oude Raadhuis in Warmond
Open:              3 maart t/m 7 april 2024
Info:                www.hetouderaadhuisvanwarmond.nl

 

Geisha, Traditie, Rituelen en Zijde

Een zeldzaam inkijkje in de complexe en kleurrijke wereld van deze iconische Japanse vrouwen. Met de kimono’s uit de verzameling van Adri en Guky van Hoegee is dit een inspirerende ervaring voor iedereen die geïnteresseerd is in mode, geschiedenis, cultuur of kunst.

Een levende traditie
Een echte geisha in de traditionele zin is nog moeilijk te vinden. Maar de schoonheid en het mysterie van de geisha’s en maiko’s is tot op de dag van vandaag een waardevol erfgoed dat nog steeds springlevend is. In het huidige Japan wordt een geisha gezien als een hoogopgeleide, zeer verfijnde professionele entertainer en bovenal een echte kunstenares.

Maiko’s en geisha’s
Een geisha begint als leerling maiko, deze opleiding kan tot 20 jaar duren. Waar maiko’s bekendstaan om hun opvallende en kleurrijke kimono’s, hun ingewikkelde kapsels versierd met kanzashi-haarspelden en hun witte gezichtsmake-up met rode en zwarte accenten dragen geisha’s juist uiterst verfijnde en elegante kleding en een subtiele make-up.

De kunst van de kimono
Bijzondere aandacht besteedt het museum aan de uiterst kostbare kimono’s, die esthetisch en met uiterste precisie vervaardigd zijn en diepere verhalen vertellen over hun dragers. Elke steek en vouw in de kimono is een verhaal op zich, vaak geweven met gouddraad en met de hand geschilderd. Patronen op de kimono weerspiegelen niet alleen de seizoenen, maar kunnen ook verborgen boodschappen bevatten over de status en zelfs de aspiraties van de drager.

Japans zijde
De tentoonstelling werpt licht op de ware aard van de geisha als hoogopgeleide kunstenares en entertainer, waarbij de rijke geschiedenis van deze geëmancipeerde vrouwen wordt verkend. Van Kikuya, de eerste vrouwelijke geisha in de 18e eeuw, tot de hedendaagse geisha’s en maiko’s. De tentoonstelling verkent hun onafhankelijkheid en de betekenis achter hun kostbare kledij en accessoires.

 

Locatie:           Museum Bussemakershuis in Borne
Open:              15 maart t/m 1 november 2024
Info:               https://www.museumbussemakerhuis.nl/event/geisha/

 

The Porcelain Body van Lisa Konno

Voor deze eerste museale solo maakt Konno nieuw werk waarin ze Japans porselein combineert met textiel. Met dit werk reflecteert Konno op schoonheidsidealen in zowel Japan als Nederland en stelt ze de vraag: wanneer is een zoektocht naar schoonheid een bevrijdende vorm van zelfexpressie en wanneer slaat het om naar een vorm van onderdrukking? Een verwarrende grens die onderzocht wordt in een video-installatie en een serie objecten die het midden houden tussen kledingstuk en sculptuur.

Lisa Konno
Lisa Konno is een uitgesproken, interdisciplinaire maker binnen de modevormgeving. Haar werk is kleurrijk, innovatief en opvallend. Culturele identiteit en ambacht zijn twee belangrijke pijlers in haar werk. Ze behandelt gewichtige onderwerpen graag op een lichtvoetige, humoristische manier. De afgelopen jaren deed ze dit veel in combinatie met film. In de documentaire/modefilm NOBU, BABA en HENK worden vaders met een migratieachtergrond gevraagd naar hun levensverhaal terwijl ze een collectie dragen geïnspireerd op hun identiteit. Konno experimenteert met een vorm van ‘op de persoon ontwerpen’, waarmee ze een ander licht werpt op het begrip haute couture. Haar films waren te zien op de VPRO en BNNVARA en op het IFFR en andere internationale filmfestivals. In 2018 won ze een Dutch Design Award. Haar werk behoort tot de vaste collectie van het Kunstmuseum, Textielmuseum en Centraal Museum Utrecht.

In de zomer van 2022 volgde Lisa Konno een residentie in Arita (Japan) waar ze met porselein eerder werken onder begeleiding van ambachtsspecialisten. Konno, zelf half Nederlands en half Japans, is opgegroeid en opgeleid in Nederland. Het onderzoek in Arita was voor haar dan ook een studie die niet alleen het materiaal besloeg maar ook haar eigen identiteit. Ze legde daar de basis voor een nieuwe stap in haar werk en een nieuwe collectie die te zien zal zijn tijdens haar eerste museale solotentoonstelling bij Museum JAN.

 

Locatie:           Museum JAN50, Dorpstraat in Amstelveen
Open:              14 februari t/m 16 juni 2024
Info:                https://nl.museumjan.nl/exhibitions/lisa-konno-the-porcelain-body

 

 

Beyond Heaven and Earth

Museum Belvédère is het eerste museum in Nederland dat een tentoonstelling wijdt aan het werk van Mikalojus Konstantinas Čiurlionis (1875-1911). Čiurlionis is de belangrijkste componist én beeldend kunstenaar van Litouwen. Kunsthistorici noemen zijn naam in één adem met die van tijdgenoten als Gustav Klimt, Edvard Munch en Wassily Kandinsky.

Hoewel het werk van Čiurlionis (1875-1911) gedurende de jaren waarin Litouwen deel uitmaakte van de Sovjetunie in het westen vrijwel onbekend bleef, zijn er de laatste decennia door vele grote musea over de hele wereld tentoonstellingen aan hem gewijd. Het accent van de tentoonstelling in Museum Belvédère ligt op Čiurlionis’ latere werken, geschilderd met temperaverf, waarin hij in zijn geheel eigen symbolistische stijl een symbiose vindt tussen beeldende kunst en muziek.

Beyond Heaven and Earth
In plaats van de werkelijkheid – zoals wij die (her)kennen – geeft Čiurlionis met zijn werk een andere wereld weer; die van mythen, sagen, sprookjes en visioenen. De natuur was zijn muze en hij haalde zijn inspiratie uit zowel Litouwse sagen, legenden en volksgeloven als uit niet-westerse culturen, variërend van de Oud-Egyptische, Indiase tot Aziatische. Dat verbeelden van ongekende voorstellingen en werelden loopt als een rode draad door zijn werk.

In de tentoonstelling zullen circa 70 temperaschilderingen van zijn hand te zien zijn, waarin geheimen worden opgeroepen en de aardse wereld wordt verbonden met het bovennatuurlijke.

Locatie:           Museum Bélvère, Oranje Nassaulaan 12, 8448 MT in Heerenveen-Oranjewoud
Open:              24 februari t/m 9 juni 2024
Info:                https://www.museumbelvedere.nl/nl/verwacht/

 

 

 

Farmer Textiles

Kunstenaar Diana Scherer (DE, 1971) maakt botanische installaties, objecten, textiel en fotografie en is een pionier in biotechnologische kunst. Scherer wordt gedreven door bewondering voor- en nieuwsgierigheid naar wat neurobiologen het ‘brein van planten’ noemen. Ze bestudeert planten en wortelstelsels om hun natuurlijke groeiprocessen te kunnen sturen. In haar atelier creëert zij kunstmatige biotopen om haar werk te laten groeien met behulp van aarde, zaden, licht en ondergrondse sjablonen in zowel natuurlijke als door de mens gemaakte patronen. Scherer leidt de wortels, zodat ze volgens haar patronen groeien. Zo ontstaan intrigerende organische weefsels die niet alleen de door de mens bedwongen natuur zichtbaar maken, maar ook de grenzen aan die bedwingbaarheid: de natuur eist, waar mogelijk, uiteindelijk zijn eigen chaos op.

Met haar presentatie Farming Textiles in Museum Kranenburgh toont Diana Scherer haar kunst voor het eerst in een grote, museale solopresentatie met hierin veel nieuw werk. De door haar gecreëerde wortelstelsels presenteert ze als textiel, of als levende sculpturen die je het groeiproces van de wortels laten volgen.

 

 

Locatie:           Museum Kranenburgh, Hoflaan 26, 1861 CR in Bergen
Open:              t/m 7 april 2024
Info:                https://www.kranenburgh.nl/tentoonstelling/129/diana-scherer-farming-textiles

 

Solo tentoonstelling Esther Stocker

27 januari 2024 geeft het Mondriaanhuis ruim baan aan het werk van Esther Stocker. Stocker (Italië, 1974) woont en werkt in Wenen. In haar kenmerkende werk in zwart en wit onderzoekt de kunstenaar patronen en het effect van verstoringen op een strakke ordening. Daarmee reflecteert zij op de ogenschijnlijke perfectie én imperfectie van systemen.

Het Mondriaanhuis toont een selectie van Stockers schilderijen, maar ook enkele van haar ‘Creased Sculptures’: papieren objecten met geometrische patronen die zijn verkreukeld tot ronde vormen. In één zaal van het Mondriaanhuis bouwt de kunstenaar een driedimensionale installatie.

Esther Stocker drukt zich uit in lijnen, rasters en rechte hoeken in de niet-kleuren zwart en wit. Zij behoort tot een hedendaagse generatie kunstenaars die werkt vanuit de geometrisch constructivistische traditie, maar met een eigen invalshoek en vanuit een eigen filosofie.  Met haar werk onderzoekt de kunstenaar relaties en structuren en probeert zij zich te verhouden tot de tegenstellingen die zich in het leven voordoen.
De verstoringen die Stocker aanbrengt in haar strakke grids roepen vragen op over de relatie tussen orde en chaos, realiteit en fictie, voorgrond en achtergrond, precisie en ongrijpbaarheid, zekerheid en dubbelzinnigheid. Daarmee nodigt de kunstenaar de kijker uit om te reflecteren op de systemen en structuren in de samenleving die ons bewust en onbewust organiseren en sturen.

 

Locatie:           Mondriaanhuis, Kortengracht 11 in Amersfoort
Open:              27 januari t/m 9 juni 2024
Info:                https://www.mondriaanhuis.nl/nl/zien-en-doen/tentoonstellingen

 

 

 

Shinkichi Tajiri: ‘THE RESTLESS WANDERER’

 

In 2023 zou de Japans-Amerikaanse kunstenaar Shinkichi Tajiri (1923, Los Angeles, Californië, Amerika – 2009, Baarlo, Nederland) 100 jaar zijn geworden. Een mijlpaal die gevierd wordt met Shinkichi Tajiri: The Restless Wanderer. Aan de hand van Shinkichi’s ingrijpend levensverhaal lichten Tanéa en Shakuru, zijn kleinkinderen, in deze tentoonstelling het oeuvre van de veelzijdige kunstenaar toe. In totaal zijn tientallen werken uit zijn Warriors-, Seeds-, Machines-, en Knot-series vanaf 2 december in het Bonnefanten te zien, aangevuld met nieuw, niet eerder getoond, materiaal uit het familiearchief van de Tajiri’s, anekdotes en werken van bevriende kunstenaars en
inspiratiebronnen, waaronder Isamu Noguchi, Karel Appel, Constant, Lucebert en Julio González

 

Locatie:           Bonnefantemuseum in Maastricht
Open:              2 december 2023 t/m 12 mei 2024
Info:               https://www.bonnefanten.nl/nl/tentoonstellingen/shinkichitajiri

 

[/vc_column_text]

 

‘Is it live?’

Op 14 oktober opent de tentoonstelling ‘Is it alive?’, met daarin niet alleen de wereldpremière van I am Storm van DRIFT, maar ook werk van de Canadese kunstenaar en architect Philip Beesley/Living Architecture Systems Group (LASG), modeontwerper Iris van Herpen en kunstenaars Tanja Smeets en Bart Hess. Ze delen een fascinatie voor natuurlijke processen en vragen zich af: Hoe komt iets tot leven? Wanneer ervaren we iets als ‘levend’? Door textiel en technologie te combineren reproduceren ze bewegingen uit de natuur, zonder praktisch doel voor ogen. De kustenaars maken gebruik van de typische eigenschappen van textiel – zachtheid, bijzondere structuren en flexibiliteit – en passen dit toe in spannende, innovatieve, ruimtelijke installaties waar je als bezoeker onderdeel van wordt. In ‘Is it alive?’ komt het allemaal samen: innovatie, textiel, technologie en kunst, geïnspireerd op het leven zelf.

 

 

Locatie:           TextielMuseum, Goirkestraat 96, 5046 GN in Tilburg
Open:              14 oktober 2023 t/m 7 april 2024
Info:                 https://textielmuseum.nl/tentoonstellingen/is-it-alive/

 

Workshop Suminagashi (Japans papier-marmeren) door Miriam Kemperman en Michael Beer


Anders dan bij de Turkse techniek om papier te marmeren, werkt men hierbij met gewoon water. Niet met een verdikt oppervlak met stijfsel of Iers mos. Water beweegt bij iedere aanraking en tochtvlaag. Die bewegingen legt men vast op papier. Het water maakt de patronen. Welke patronen dat zijn kunnen we beïnvloeden, maar nooit volledig beheersen. Zo ontstaat er een samenwerking tussen de wil van de mens en de natuurlijke bewegingen van het water. Het levert prachtige patronen op.

Spannend om te zien. Je kunt er bijna niet mee ophouden om te experimenteren.

Je maakt mooie papiertjes,geschikt voor kalligrafie bijvoorbeeld, maar ook kaarten om te versturen.

Wil je er een echt Japans teken/schrijfboekje van maken? Dat kan in de week er na. Daarin gaat men boekbinden op een Japanse manier. Hier kan ook apart voor ingetekend worden. Wil je dan ook graag een keer een echt groot vel maken of verder gaan met experimenten? Ook dat is mogelijk.

 

Locatie:            Dieserstraat 26, Zutphen
Intekenen voor workshop: zie de website
Info:                  https://teken-design.nl/open-werkplaats-workshops-en-cursussen/een-dagdeel-workshop-suminagashi/

 

Japan dichtbij

Een blog over kunst, cultuur, lifestyle, eten drinken en entertainment, gerelateerd aan Japan. Ook wordt een evenementenagenda van zaken die iets met de Japanse cultuur hebben bijgehouden. Er zijn persoonlijke verslagen te lezen over Japan op reis, maar vooral Japanse cultuur in Nederland.

Website: www.japandichtbij.nl

 

19e eeuw topstuk van Kawahara Keiga na restauratie te zien in Museum Volkenkunde


Restauratie in samenwerking met Japanse experts

In 2018 verwierf Museum Volkenkunde een volstrekt uniek kamerscherm beschilderd door de Japanse schilder Kawahara Keiga (1786-c.1860). Een topstuk dat kort daarvoor ontdekt was, maar in zeer slechte staat verkeerde. Op het kamerscherm kijk je als het ware uit over de baai van Nagasaki, met daarin de Nederlandse handelspost Deshima prominent op de voorgrond. Via een crowdfunding actie zamelde Museum Volkenkunde geld in om het scherm te restaureren. Nu, drie jaar later en in samenwerking met vele Japanse experts is de restauratie voltooid.  Het kamerscherm is een echt sleutelstuk binnen de Keiga-collectie van het museum, die met 2000 objecten de grootste ter wereld is. Voor zover bekend is dit het enige kamerscherm dat Keiga ooit maakte. De bijzondere historische relatie tussen Japan en Nederland wordt op spectaculaire wijze verbeeld.

 

Lancering digitale Deshima Experience

Met de presentatie van het kamerscherm gaat het museum nog een belangrijke digitale stap verder. Tegelijk met de voltooide restauratie lanceert Museum Volkenkunde de Deshima Experience. Een innovatieve web app, die zorgt voor een unieke totaalbeleving van het kamerscherm. Dit is de start van een compleet nieuwe manier om verhalen en informatie in verschillende vormen te delen met het publiek, wereldwijd.

 

Locatie:       Museum Volkenkunde, in Leiden
Info:             https://deshima.volkenkunde.nl

 

Picasso & Matisse. ‘Beauty is a line’

Digitale tentoonstelling

Picasso & Matisse. Beauty is a line. Nu het niet meer voor iedereen vanzelfsprekend is een museum te bezoeken hebben wij de tentoonstelling ‘Picasso & Matisse. Beauty is a online beschikbaar gemaakt. Zo kunt u tóch een bezoekje brengen. Veel plezier!

Als grootmeesters van de moderne kunst, beheersten Pablo Picasso en Henri Matisse als geen ander de kunst van de lijn. Want de lijn is het ultieme gereedschap voor de moderne kunstenaar aan het begin van de 20ste eeuw, wanneer kunst steeds meer om interpretatie, expressie en vorm ging draaien. Lijnen geven betekenis aan vormen; lijnen hebben zoveel zeggingskracht, dat met een simpele pennenstreek een herkenbaar gezicht, figuur of object op papier kan worden gezet; lijnen scheiden hoofdzaak van bijzaak, kleden uit, tot alleen de essentie overblijft. Geholpen door onze verbeelding, is de lijn de taal van de moderne kunst

Picasso en Matisse

De moderne meesters Pablo Picasso (1881-1973) en Henri Matisse (1869-1954) genoten aan het einde van de 19de eeuw hun vormende jaren, wanneer de eeuwenoude opvatting van het kunstwerk als een venster op de wereld – een natuurgetrouwe weergave van de werkelijkheid – onder druk was komen te staan. Daar droeg de uitvinding van de fotografie sterk aan bij. Want hoe onderscheidde het kunstwerk zich van de natuurgetrouwe foto? Het antwoord van de kunstenaar werd aanvankelijk nog ín die werkelijkheid gezocht. Het was aan hem of haar om de meest essentiële, betekenisvolle vormen in de natuur te herkennen en in het kunstwerk te vangen. Om iets eigens aan die werkelijkheid toe te voegen – een gevoel, emotie of idee. Kunst ging steeds meer om expressie en vorm draaien. De lijnvoering is daarvoor van essentieel belang.

Voor Picasso was het tekenen een beginpunt van het creatieve proces, een spontane opname, onverbiddelijk. Soms een wirwar van krassen, soms enkele rake lijnen: in zijn grafische oeuvre stelde hij het medium in dienst van het experiment, zonder eindstation, een beeld dat in het proces ontstaat. Matisse tekende zelf op dat zijn lijntekeningen de puurste, meest directe vertaling van zijn emoties zijn. Hij streefde naar een gekaderde, gebalanceerde schoonheid. Bijvoorbeeld in het lichaam van een vrouw: ‘in de eerste plaats geef ik haar elegantie en charme, maar het gaat erom haar nóg iets te geven. Ik zal de betekenis van het lichaam condenseren door haar essentiële lijnen te zoeken.’

 

 

Locatie:            Rijks museum Twenthe, Enschede
Open:               expositie is voorbij, maar is wel online te bezichtigen!!
Info:                 https://www.rijksmuseumtwenthe.nl/content/2642/nl/picasso-amp-matisse-beauty-is-a-line

 Cursus ‘Japans penseelschilderen’ door Annemie van de Ven

De essentie schilderen van een onderwerp uit de natuur, met een korte meditatie als voorbereiding. De materialen zijn bijzonder en met name het penseel met een verende kwaliteit is belangrijk. Zonder tekening meteen een inktschildering maken kan iedereen leren en Annemie laat alles zien in een demo. Uitgangspunt is de eeuwenoude Japanse penseelschilderkunst waarbij het zelf inkt maken geleerd wordt welke daarna op rijstpapier aangebracht wordt. Dit kan ook met kleur worden gedaan. Zie: Cursus Sumi-e en Workshops Sumi-e.

 

Locatie:            De Steenmarter 5, 5622 NJ – Eindhoven
Info:               www.annemievandeven.nl     Tel: 040 245 3064

Driedaags workshop: Japan Art- schilderen zonder kwast met Marian Filarski

Je gebruikt maar heel af en toe de penseel. In plaats daarvan laat je je verf vloeien over je werkstuk. Hierdoor heb je minder invloed op je werk en ontstaan andere vormen dan je ooit had kunnen bedenken. Uitgangspunt is monumentaal werken met grote contrasten.

Wabi-sabi
De manier van werken heeft veel weg van de wabi-sabitechniek, maar is toch weer anders. Je werkt namelijk met acrylverf. Je mag je werk in aardetinten maken, maar werken met kleur kan ook.

Locatie:            Atelier Filaraski, Van Beverwijkstraat 34 in Schijndel
Info:                  https://academiefilarski.nl/workshops/workshop-schilderen-zonder-kwast/

De (s)maak van papier scheppen

De verschillende papierworkshops hebben tot doel papier te maken met verschillende grondstoffen die bepalend zijn voor steeds weer een verrassend resultaat.
Dat kan met gerecycleerd materiaal of met kant en klare kwaliteitsgrondstoffen uit de papierindustrie, maar vooral ook met planten uit de tuin, of een ruwere basis zoals schorsen uit het oosten.
Ook minder voor de hand liggende vezels, zoals bv.olifantenmest, bananenblad,…kunnen aan bod komen!

Niet alleen workshops, maar ook workshops op maat en vakantiecursussen in de Franse Ardennen behoren tot de mogelijkheden.

Het is heel gemakkelijk bereikbaar, ook met de trein, en men kan gratis parkeren.

Plaats:                          Arboretum Kalmthout (België)
Info:                              www.papierexpressie.be

InfoFlowers app

 

 

InfoFlowers app is dé bloemen zoekmachine voor Android en iPhone. Om snel en eenvoudig snijbloemen te vinden.
Het assortimentsboekje snijbloemen, internationaal bekend als the “Dutch flowercatalogue”, heeft een digitale variant.
Na de app voor snijbloemen zullen er later ook app’s voor kamer- en tuinplanten worden uitgegeven.
Men kan bloemen zoeken op naam, kleur, vorm, geur en beschikbaarheid.
Maandelijks een update van het sortiment.

Bloemennamen zijn beschikbaar in vele talen.

De app Infoflowers is te downloaden in de appstores van Apple en Android.
prijs app: 4,99 euro

 


Video uitleg Infoflower app

 

[/vc_column][/vc_row]